HOOFDPAGINA      

woensdag 11 september 2013

De Republikeinse Moderne Partij dankt haar bestaan mede aan 11 september

Oprichting Republikeinse Genootschap 11/9/199611 September is niet alleen de dag van de Al-Qaida aanslagen in de VS, maar ook de dag van de oprichting van het eerste en dus nog altijd het originele Republikeinse genootschap in Nederland. Tussen beide 11 septembers zit 5 jaar. Het RG dateert uit 1996 en de aanslagen uit 2001.
Toen het Republikeinse Genootschap naar buiten trad, bracht dat een schokgolf teweeg in Nederland. De eerste gedachte die bij mij opkwam was, 'daar heb je niets aan dat is vrijblijvend' en ik besloot ter plekke tot de oprichting van een republikeinse partij. Het Republikeinse Genootschap zorgde daarmee direct voor het ontstaan van de Republikeinse Moderne Partij.
Het duurde 4 jaar aleer ik de juiste persoon had gevonden, die met mij een republikeinse partij wilde oprichten. Twee dagen later, 14 september 2000, was de partij een feit.

Het kon zo snel, omdat de concept statuten bij de notaris al 3 jaar klaar lagen. De eerste en de tweede gegadigde, die met mij de eerste republikeinse partij in onze geschiedenis wilde oprichten, haakte beide op het laatste moment af. Daardoor lag de oprichtingsakte met de statuten al klaar, maar was niet getekend.
Op 12 september 2000, had ik via internet de juiste persoon gevonden. De notaris hoefde alleen maar even diens naam in de concept statuten op te nemen en op 14 september 2000 konden we de oprichtingsakte met de statuten tekenen op het kantoor van Tamminga & Vos notarissen te Zaltbommel.
Sinds 14 september 2000 is Nederland niet meer hetzelfde.

Het verbaast mij elk jaar opnieuw, dat het Republikeinse Genootschap de overeenkomst in de datum 11 september van hun oprichting en de aanslagen in de VS niet signaleert en hun eigen oprichting geen luister bijzet. Beide 11 septembers zijn namelijk dagen met een grote historische betekenis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten